तदन्तरप्रतिपत्तौ रंहति सम्परिष्वक्तः प्रश्ननिरूपणाभ्याम् ॥ १ ॥
ததந்தரப்ரதிபத்தௌ ரம்ஹதி ஸம்பரிஷ்வக்த: ப்ரச்நநிரூபணாப்யாம் ॥ 1 ॥
अवेष्टितो वेष्टितो वा भूतसूक्ष्मैः पुमान्व्रजेत् ॥
भूतानां सुलभत्वेन यात्यवेष्टित एव सः ॥ १ ॥
बीजानां दुर्लभत्वेन निराधारेन्द्रियागतेः ॥
पञ्चमाहुतितोक्तेश्च जीवस्तैर्याति वेष्टितः ॥ २ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
त्र्यात्मकत्वात्तु भूयस्त्वात् ॥ २ ॥
த்ரயாத்மகத்வாத்து பூயஸ்த்வாத் ॥ 2 ॥
प्राणगतेश्च ॥ ३ ॥
ப்ராணகதேச்ச ॥ 3 ॥
अग्न्यादिगतिश्रुतेरिति चेन्न भाक्तत्वात् ॥ ४ ॥
அக்ந்யாதிகதிச்ருதேரிதி சேந்ந பாக்தத்வாத் ॥ 4 ॥
प्रथमेऽश्रवणादिति चेन्न ता एव ह्युपपत्तेः ॥ ५ ॥
ப்ரதமேஅச்ரவாணாதிதி சேந்ந தா ஏவ ஹ்யுபபத்தே: ॥ 5 ॥
अश्रुतत्वादिति चेन्नेष्टादिकारिणां प्रतीतेः ॥ ६ ॥
அச்ருதத்வாதிதி சேந்நேஷ்டாதிகாரிணாம் ப்ரதீதே: ॥ 6 ॥
भाक्तं वानात्मवित्त्वात्तथाहि दर्शयति ॥ ७ ॥
பாக்தம் வாநாத்மவித்த்வாத்ததாஹி தர்சயதி ॥ 7 ॥
कृतात्ययेऽनुशयवान्दृष्टस्मृतिभ्यां यथेतमनेवं च ॥ ८ ॥
க்ருதாத்யயேஅனுசயவான்த்ருஷ்டஸ்ம்ருதிப்யாம் யதேதமனேவம் ச ॥ 8 ॥
स्वर्गावरोही क्षीणानुशयः सानुशयोऽथवा ॥
यावत्सम्पातवचनात्क्षीणानुशय इष्यते ॥ ३ ॥
जातमात्रस्य भोगित्वादैकभव्ये विरोधतः ॥
चरणश्रुतितः सानुशयः कर्मान्तरैरयम् ॥ ४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
चरणादिति चेन्नोपलक्षणार्थेति कार्ष्णाजिनिः ॥ ९ ॥
சரணாதிதி சேன்னோபலக்ஷணார்தேதி கார்ஷ்ணாஜினி: ॥ 9 ॥
आनर्थक्यमिति चेन्न तदपेक्षत्वात् ॥ १० ॥
ஆனர்தக்யமிதி சேன்ன ததபேக்ஷத்வாத் ॥ 10 ॥
सुकृतदुष्कृते एवेति तु बादरिः ॥ ११ ॥
ஸுக்ருததுஷ்க்ருதே ஏவேதி து பாதரி: ॥ 11 ॥
अनिष्टादिकारिणामपि च श्रुतम् ॥ १२ ॥
அனிஷ்டாதிகாரிணாமபி ச ச்ருதம் ॥ 12 ॥
चन्द्रं याति न वा पापी ते सर्व इति वाक्यतः ॥
पञ्चमाहुतिलाभार्थं भोगाभावेऽपि यात्यसौ ॥ ५ ॥
भोगार्थमेव गमनमाहुतिर्व्यभिचारिणी ॥
सर्वश्रुतिः सुकृतिनां, याम्ये पापिगतिः श्रुता ॥ ६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
संयमने त्वनुभूयेतरेषामारोहावरोहौ तद्गतिदर्शनात् ॥ १३ ॥
ஸம்யமனே த்வானுபூயேதரே ஷாமாரோ ஹாவரோஹௌத்தகதிதார்சனாத் ॥ 13 ॥
स्मरन्ति च ॥ १४ ॥
ஸ்ம்ரந்தி ச ॥ 14 ॥
अपि च सप्त ॥ १५ ॥
அபி ச ஸப்த ॥ 15 ॥
तत्रापि च तद्व्यापारादविरोधः ॥ १६ ॥
தத்ராபி ச தத்வ்யாபாராதவிரோத: ॥ 16 ॥
विद्याकर्मणोरिति तु प्रकृतत्वात् ॥ १७ ॥
வித்யாகர்மணோரிதி து ப்ரக்ருதத்வாத் ॥ 17 ॥
न तृतीये तथोपलब्धेः ॥ १८ ॥
ந த்ருதீயே ததோபலப்தே: ॥ 18 ॥
स्मर्यतेऽपि च लोके ॥ १९ ॥
ஸ்மர்யதேஅபி ச லோகே ॥ 19 ॥
दर्शनाच्च ॥ २० ॥
தர்சனாச்ச ॥ 20 ॥
तृतीयशब्दावरोधः संशोकजस्य ॥ २१ ॥
த்ருதீயசப்தாவரோத: ஸம்சோகஜஸ்ய. ॥ 21 ॥
साभाव्यापत्तिरुपपत्तेः ॥ २२ ॥
ஸாபாவ்யாபத்திருபபத்தே: ॥ 22 ॥
वियदादिस्वरूपत्वं तत्साम्यं वाऽवरोहिणः ॥
वायुर्भूत्वेत्यादिवाक्यात्तत्तद्भावं प्रपद्यते ॥ ७ ॥
स्ववत्सूक्ष्मो वायुवशो युक्तो धूमादिभिर्भवेत् ॥
अन्यस्यान्यस्वरूपत्वं न मुख्यमुपपद्यते ॥ ८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
नातिचिरेण विशेषात् ॥ २३ ॥
நாதிசிரேண விசே ஷாத் ॥ 23 ॥
व्रीह्यादेः प्राग्विलम्बेन त्वरया वाऽवरोहति ॥
तत्रानियम एव स्यान्नियामकविवर्जनात् ॥ ९ ॥
दुःखं व्रीह्यादिनिर्याणमिति तत्र विशेषितः ॥
विलम्बस्तेन पूर्वत्र त्वराऽर्थादवसीयते ॥ १० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अन्याधिष्ठितेषु पूर्ववदभिलापात् ॥ २४ ॥
அந்யாதிஷ்டிதே ஷு பூர்வவதபிலாபாத் ॥ 24 ॥
व्रीह्यादौ जन्म तेषां स्यात्संश्लोषो वा जनिर्भवेत् ॥
जायन्त इति मुख्यत्वात्पशुहिंसादिपापतः ॥ ११ ॥
वैधान्न पापसंश्लेषः कर्मव्यापृत्यनुक्तितः ॥
श्वविप्रादौ मुख्यजनौ चरणव्यापृतिः श्रुता ॥ १२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अशुद्धमिति चेन्न शब्दात् ॥ २५ ॥
அசுத்தமிதி சேன்ன சப்தாத் ॥ 25 ॥
रेतःसिग्योगोऽथ ॥ २६ ॥
ரேத: ஸிக்யோகோஅத ॥ 26 ॥
योनेः शरीरम् ॥ २७ ॥
யோநே: சரீரம் ॥ 27 ॥
इति श्रीमत्परमहंसपरिव्राजकाचार्यस्य श्रीगोविन्दभगवत्पूज्यपादशिष्यस्य
श्रीमच्छङ्करभगवतः कृतौ शारीरकमीमांसासूत्रभाष्ये
तृतीयाध्यायस्य प्रथमः पादः ॥
सन्ध्ये सृष्टिराह हि ॥ १ ॥
ஸந்த்யே ஸ்ருஷ்டிராஹ ஹி ॥ 1 ॥
सत्या मिथ्याऽथवा स्वप्नसृष्टिः, सत्या श्रुतीरणात् ॥
जाग्रद्देशाविशिष्टत्वादीश्वरेणैव निर्मिता ॥ १ ॥
देशकालाद्यनौचित्याद्बाधितत्वाच्च सा मृषा ॥
अभावोक्तेर्द्वैतमात्रासाम्याज्जीवानुवादतः ॥ २ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
निर्मातारं चैके पुत्रादयश्च ॥ २ ॥
நிர்மாதாரம் சைகே புத்ராதயச்ச ॥ 2 ॥
मायामात्रं तु कार्त्स्न्येनानभिव्यक्तस्वरूपत्वात् ॥ ३ ॥
மாயாமாத்ரம் து கார்த்ஸ்நயேநாநபிவ்யக்தஸ்வரூபத்வாத் ॥ 3 ॥
सूचकश्च हि श्रुतेराचक्षते च तद्विदः ॥ ४ ॥
ஸூசகச்ச ஹி ச்ருதே: ஆசக்ஷதே ச தத்வித; ॥ 4 ॥
पराभिध्यानात्तु तिरोहितं ततो ह्यस्य बन्धविपर्ययौ ॥ ५ ॥
பராபித்யாநாத்து திரோஹிதம் ததோ ஹ்யஸ்ய பந்தவிபர்யயெள ॥ 5 ॥
देहयोगाद्वा सोऽपि ॥ ६ ॥
தேஹயோகாத்வா ஸோஅபி ॥ 6 ॥
तदभावो नाडीषु तच्छ्रुतेरात्मनि च ॥ ७ ॥
ததபாவோ நாடீஷு தச்ச்ருதேராத்மநி ச ॥ 7 ॥
नाडीपुरीतद्ब्रह्माणि विकल्प्यन्ते सुषुप्तये ॥
समुच्चितानि वैकार्थ्याद्विकल्प्यन्ते यवादिवत् ॥ ३ ॥
समुच्चितानि नाडीभिरूपसृप्य पुरीतति ॥
हृत्स्थे ब्रह्मणि यात्यैक्यं विकल्पे त्वष्टदोषता ॥ ४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अतः प्रबोधोऽस्मात् ॥ ८ ॥
அத: ப்ரபோதோஅஸ்மாத் ॥ 8 ॥
स एव तु कर्मानुस्मृतिशब्दविधिभ्यः ॥ ९ ॥
ஸ ஏவ து கர்மாநுஸ்ம்ருதிசப்தவிதிப்ய: ॥ 9 ॥
यः कोऽप्यनियमेनात्र बुध्यते सुप्त एव वा ॥
उदबिन्दुरिवाशक्तेर्नियन्तुं कोऽपि बुध्यते ॥ ५ ॥
कर्माविद्यापरिच्छेदादुदबिन्दुविलक्षणः ॥
स एव बुध्यते शास्त्रात्तदुपाधेः पुनर्भवात् ॥ ६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
मुग्धेऽर्धसम्पत्तिः परिशेषात् ॥ १० ॥
முக்தேஅர்தஸம்பத்தி: பரிசே ஷாத் ॥ 10 ॥
किं मूर्छैका जाग्रदादौ किंवाऽवस्थान्तरं भवेत् ॥
अन्याऽवस्था न प्रसिद्धा तेनैका जाग्रदादिषु ॥ ७ ॥
न जाग्रत्स्वप्नयोरेका द्वैताभानान्न सुप्तता ॥
मुखादिविकृतेस्तेनावस्थाऽन्या लोकसंमता ॥ ८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
न स्थानतोऽपि परस्योभयलिङ्गं सर्वत्र हि ॥ ११ ॥
ந ஸ்தாநதோஅபி பரஸ்யோபயலிங்கம் ஸர்வத்ர ஹி ॥ 11 ॥
ब्रह्म किं रूपि चारूपं भवेन्नीरूपमेव वा ॥
द्विविधश्रुतिसद्भावाद्ब्रह्म स्यादुभयात्मकम् ॥ ९ ॥
नीरूपमेव वेदान्तैः प्रतिपाद्यमपूर्वतः ॥
रूपं त्वनूद्यते भ्रान्तमुभयत्वं विरुध्यते ॥ १० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
न भेदादिति चेन्न प्रत्येकमतद्वचनात् ॥ १२ ॥
ந பேதாதிதி சேந்ந ப்ரத்யேகமதத்வசநாத் ॥ 12 ॥
अपि चैवमेके ॥ १३ ॥
அபி சைவமேகே ॥ 13 ॥
अरूपवदेव हि तत्प्रधानत्वात् ॥ १४ ॥
அரூபவதேவ ஹி தத்ப்ரதாநத்வாத் ॥ 14 ॥
प्रकाशवच्चावैयर्थ्यात् ॥ १५ ॥
ப்ரகாசவச்சாவையர்த்யாத் ॥ 15 ॥
आह च तन्मात्रम् ॥ १६ ॥
ஆஹ ச தந்மாத்ரம் ॥ 16 ॥
दर्शयति चाथो अपि स्मर्यते ॥ १७ ॥
தர்சயதி சாதோ அபி ஸ்மர்யதே ॥ 17 ॥
अत एव चोपमा सूर्यकादिवत् ॥ १८ ॥
அத ஏவ சோபமா ஸூர்யகாதிவத் ॥ 18 ॥
अम्बुवदग्रहणात्तु न तथात्वम् ॥ १९ ॥
அம்புவதக்ரஹணாத்து ந ததாத்வம் ॥ 19 ॥
वृद्धिह्रासभाक्त्वमन्तर्भावादुभयसामञ्जस्यादेवम् ॥ २० ॥
வ்ருத்திஹ்ராஸபாக்த்வமந்தர்பாவாதுபய ஸாமஞ்ஜஸ்யாதேவம் ॥ 20 ॥
दर्शनाच्च ॥ २१ ॥
தார்சநாச்ச ॥ 21 ॥
प्रकृतैतावत्त्वं हि प्रतिषेधति ततो ब्रवीति च भूयः ॥ २२ ॥
ப்ரக்ருதைதாவத்த்வம் ஹி ப்ரதிஷேததி ததோ ப்ரவீதி ச பூ4ய: ॥ 22 ॥
ब्रह्मापि नेति नेतीति निषिद्धमथवा न हि ॥
द्विरुक्त्या ब्रह्मजगती निषिध्येते उभे अपि ॥ ११ ॥
वीप्सेयमितिशब्दोक्ता सर्वदृश्यनिषिद्धये ॥
अनिदं सत्यसत्यं च ब्रह्मैकं शिष्यतेऽवधिः ॥ १२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
तदव्यक्तमाह हि ॥ २३ ॥
ததவ்யக்தமாஹ ஹி ॥ 23 ॥
अपि च संराधने प्रत्यक्षानुमानाभ्याम् ॥ २४ ॥
அபி ச ஸம்ராதனே ப்ரத்யக்ஷானுமானாப்யாம் ॥ 24 ॥
प्रकाशादिवच्चावैशेष्यं प्रकाशश्च कर्मण्यभ्यासात् ॥ २५ ॥
ப்ரகாசாதிவச்சாவைசேஷ்யம் ப்ரகாசச்ச கர்மண்யப்யா ஸாத் ॥ 25 ॥
अतोऽनन्तेन तथा हि लिङ्गम् ॥ २६ ॥
அதோஅனந்தேந ததா2ஹி லிங்கம் ॥ 26 ॥
उभयव्यपदेशात्त्वहिकुण्डलवत् ॥ २७ ॥
உபயவ்யபதேசாத்த்வஹிகுண்டலவத் ॥ 27 ॥
प्रकाशाश्रयवद्वा तेजस्त्वात् ॥ २८ ॥
ப்ரகாசாச்ரயவத்வா தேஜஸ்த்வாத் ॥ 28 ॥
पूर्ववद्वा ॥ २९ ॥
பூர்வவத்3வா ॥ 29 ॥
प्रतिषेधाच्च ॥ ३० ॥
ப்ரதிஷேதாச்ச ॥ 30 ॥
परमतः सेतून्मानसम्बन्धभेदव्यपदेशेभ्यः ॥ ३१ ॥
பரமத: ஸேதூந்மாநஸம்பந்தபேதவ்ய பதேசேப்ய: ॥ 31 ॥
वस्त्वन्यद्ब्रह्मणो नो वा विद्यते ब्रह्मणोऽधिकम् ॥
सेतुत्वोन्मानवत्त्वाच्च सम्बन्धाद्भेदवत्त्वतः ॥ १३ ॥
धारणात्सेतुतोन्मानमुपास्त्यै भेदसङ्गती ॥
उपाध्युद्भवनाशाभ्यां नान्यदन्यनिषेधतः ॥ १४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
सामान्यात्तु ॥ ३२ ॥
ஸாமாந்யாத்து ॥ 32 ॥
बुद्ध्यर्थः पादवत् ॥ ३३ ॥
புத்த்யர்த: பாதவத் ॥ 33 ॥
स्थानविशेषात्प्रकाशादिवत् ॥ ३४ ॥
ஸ்தாநவிசே ஷாத்ப்ரகாசாதிவத் ॥ 34 ॥
उपपत्तेश्च ॥ ३५ ॥
உபபத்தேச்ச ॥ 35 ॥
तथाऽन्यप्रतिषेधात् ॥ ३६ ॥
ததாஅந்யப்ரதிஷேதாத் ॥ 36 ॥
अनेन सर्वगतत्वमायामशब्दादिभ्यः ॥ ३७ ॥
அனேன ஸர்வகதத்வமாயாமசப்தாதிப்ய ॥ 37 ॥
फलमत उपपत्तेः ॥ ३८ ॥
பலமத உபபத்தே: ॥ 38 ॥
कर्मैव फलदं यद्वा कर्माराधित ईश्वरः ॥
अपूर्वावान्तरद्वारा कर्मणः फलदातृता ॥ १५ ॥
अचेतनात्फलासूतेः शास्त्रीयात्पूजितेश्वरात् ॥
कालान्तरे फलोत्पत्तेर्नापूर्वपरिकल्पना ॥ १६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
श्रुतत्वाच्च ॥ ३९ ॥
ச்ருதத்வாச்ச ॥ 39 ॥
धर्मं जैमिनिरत एव ॥ ४० ॥
தர்மம் ஜைமிநிரத ஏவ ॥ 40 ॥
पूर्वं तु बादरायणो हेतुव्यपदेशात् ॥ ४१ ॥
பூர்வம் து பாதராயணோ ஹேதுவ்யபதேசாத் ॥ 41 ॥
इति श्रीमत्परमहंसपरिव्राजकाचार्यस्य श्रीगोविन्दभगवत्पूज्यपादशिष्यस्य
श्रीमच्छङ्करभगवतः कृतौ शारीरकमीमांसासूत्रभाष्ये
तृतीयाध्यायस्य द्वितीयः पादः ॥
सर्ववेदान्तप्रत्ययं चोदनाद्यविशेषात् ॥ १ ॥
ஸர்வவேதாந்தப்ரத்யயம் சோதநாத்யவிசே ஷாத் ॥ 1 ॥
सर्ववेदेष्वनेकत्वमुपास्तेरथवैकता ॥
अनेकत्वं कौथुमादिनामधर्मविभेदतः ॥ १ ॥
विधिरूपफलैकत्वादेकत्वं नाम न श्रुतम् ॥
शिरोव्रताख्यधर्मस्तु स्वाध्याये स्यान्न वेदने ॥ २ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
भेदान्नेति चेन्नैकस्यामपि ॥ २ ॥
பேதாந்நேதி சேந்நைகஸ்யாமபி ॥ 2 ॥
स्वाध्यायस्य तथात्वेन हि समाचारेऽधिकाराच्च सववच्च तन्नियमः ॥ ३ ॥
ஸ்வாத்யாயஸ்ய ததாத்வேந ஹி ஸமாசாரே அதிகாராச்ச ஸவவச்ச தந்நியம: ॥ 3 ॥
दर्शयति च ॥ ४ ॥
தர்சயதி ச ॥ 4 ॥
उपसंहारोऽर्थाभेदाद्विधिशेषवत्समाने च ॥ ५ ॥
உபஸம்ஹாரோஅர்தாபேதாத்விதி சே ஷவத்ஸமாநே ச ॥ 5 ॥
एकोपास्तावनाहार्या आहार्या वा गुणाः श्रुतौ ॥
अनुक्तत्वादनाहार्या उपकारः श्रुतैर्गुणैः ॥ ३ ॥
श्रुतत्वादन्यशाखायामाहार्या अग्निहोत्रवत् ॥
विशिष्टविद्योपकारः स्वशाखोक्तगुणैः समः ॥ ४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अन्यथात्वं शब्दादिति चेन्नाविशेषात् ॥ ६ ॥
அந்யதாத்வம் சப்தாதிதி சேந்நாவிசே ஷாத் ॥ 6 ॥
एका भिन्नाऽथवोद्गीथविद्या छान्दोग्यकाण्वयोः ॥
एका स्यान्नामसामान्यात्सङ्ग्रामादिसमत्वतः ॥ ५ ॥
उद्गीथावयवोङ्कार उद्गातेत्युभयोर्भिदा ॥
वेद्यभेदेऽर्थवादादिसाम्यमत्राप्रयोजकम् ॥ ६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
न वा प्रकरणभेदात्परोवरीयस्त्वादिवत् ॥ ७ ॥
ந வா ப்ரகரணபேதாத்பரோவரீ யஸ்த்வாதிவத் ॥ 7 ॥
संज्ञातश्चेत्तदुक्तमस्ति तु तदपि ॥ ८ ॥
ஸஞ்ஜ்ஞாதச்சேத்ததுக்தமஸ்தி து ததபி ॥ 8 ॥
व्याप्तेश्च समञ्जसम् ॥ ९ ॥
வ்யாப்தேச்ச ஸமஞ்ஜஸம் ॥ 9 ॥
किमध्यासोऽथवा बाध ऐक्यं वाऽथ विशेष्यता ॥
अक्षरस्यात्र मास्त्यैक्यं नियतं हेत्वभावतः ॥ ७ ॥
वेदेषु व्याप्त ओङ्कार उद्गीथेन विशेष्यते ॥
अध्यासादौ फलं कल्प्यं संनिकृष्टांशलक्षणा ॥ ८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
सर्वाभेदादन्यत्रेमे ॥ १० ॥
ஸர்வாபேதாதந்யத்ரேமே ॥ 10 ॥
वसिष्ठत्वाद्यनाहार्यमाहार्यं वैवमित्यतः ॥
उक्तस्यैव परामर्शादनाहार्यमनुक्तितः ॥ ९ ॥
प्राणद्वारेण बुद्धिस्थं वसिष्ठत्वादि तेन तत् ॥
एवंशब्दपरामर्शयोग्यमाहार्यमिष्यते ॥ १० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
आनन्दादयः प्रधानस्य ॥ ११ ॥
ஆநந்தாதய: ப்ரதாநஸ்ய ॥ 11 ॥
नाऽऽहार्या उत वाऽऽहार्या आनन्दाद्या अनाहृतिः ॥
वामनीसत्यकामादेरिवैतेषां व्यवस्थितेः ॥ ११ ॥
विधीयमानधर्माणां व्यवस्था स्याद्यथाविधि ॥
प्रतिपत्तिफलानां तु सर्वशाखासु संहृतिः ॥ १२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
प्रियशिरस्त्वाद्यप्राप्तिरुपचयापचयौ हि भेदे ॥ १२ ॥
ப்ரியசிரஸ்த்வாத்யப்ராப்திருபசயாபசயௌ ஹி பேதே ॥ 12 ॥
इतरे त्वर्थसामान्यात् ॥ १३ ॥
இதரே த்வர்தஸாமாந்யாத் ॥ 13 ॥
आध्यानाय प्रयोजनाभावात् ॥ १४ ॥
ஆத்யாநாய ப்ரயோஜநாபாவாத் ॥ 14 ॥
सर्वा परम्पराऽक्षादेर्ज्ञेया पुरुष एव वा ॥
ज्ञेया सर्वा श्रुतत्वेन वाक्यानि स्युर्बहूनि हि ॥ १३ ॥
पुमर्थः पुरुषज्ञानं तत्र यत्नः श्रुतो महान् ॥
तद्बोधाय श्रुतोऽक्षादिर्वेद्य एकः पुमांस्ततः ॥ १४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
आत्मशब्दाच्च ॥ १५ ॥
ஆத்மசப்தாச்ச ॥ 15 ॥
आत्मगृहीतिरितरवदुत्तरात् ॥ १६ ॥
ஆத்மக்ருஹீதிரிதரவதுத்தராத் ॥ 16 ॥
आत्मा वा इदमित्यत्र विराट् स्यादथवेश्वरः ॥
भूतासृष्टेर्नेश्वरः स्याद्गवाद्यानयनाद्विराट् ॥ १५ ॥
भूतोपसंहृतेरीशः स्यादद्वैतावधारणात् ॥
अर्थवादो गवाद्युक्तिर्ब्रह्मात्मत्वं विवक्षितम् ॥ १६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
द्वयोर्वस्त्वन्यदेकं वा काण्वच्छान्दोग्यषष्ठयोः ॥
उभयत्र पृथग्वस्तु सदात्मभ्यामुपक्रमात् ॥ १७ ॥
साधारणोऽयं सच्छब्दः स आत्मा तत्त्वमित्यतः ॥
वाक्यशेषादात्मवाची तस्माद्वस्त्वेकमेतयोः ॥ १८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अन्वयादिति चेत्स्यादवधारणात् ॥ १७ ॥
அந்வயாதிதி சேத்ஸ்யாதவதாரணாத் ॥ 17 ॥
कार्याख्यानादपूर्वम् ॥ १८ ॥
கார்யாக்யாநாத பூர்வம் ॥ 18 ॥
अनग्नबुद्ध्याचमने विधेये बुद्धिरेव वा ॥
उभे अपि विधीयेते द्वयोरत्र श्रुतत्वतः ॥ १९ ॥
स्मृतेराचमनं प्राप्तं प्रायत्यार्थमनूद्य तत् ॥
अनग्नतामतिः प्राणविदोऽपूर्वां विधीयते ॥ २० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
समान एवं चाभेदात् ॥ १९ ॥
ஸமாந ஏவம் சாபேதாத் ॥ 19 ॥
शाण्डिल्यविद्या काण्वानां द्विविधैकविधाऽथवा ॥
द्विरुक्तेरेकशाखायां द्वे विद्ये इति गम्यते ॥ २१ ॥
एका मनोमयत्वादिप्रत्यभिज्ञानतो भवेत् ॥
विद्याया विधिरेकत्र स्यादन्यत्र गुणे विधिः ॥ २२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
सम्बन्धादेवमन्यत्रापि ॥ २० ॥
ஸம்பந்தாதேவமந்யத்ராபி ॥ 20 ॥
संहारः स्याद्व्यवस्था वा नाम्नोरहरहं त्विति ॥
विद्यैकत्वेन संहारः स्यादध्यात्माधिदैवयोः ॥ २३ ॥
तस्योपनिषदित्येवं भिन्नस्थानत्वदर्शनात् ॥
स्थितासीनगुरूपास्त्योरिव नाम्नोर्व्यवस्थितिः ॥ २४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
न वा विशेषात् ॥ २१ ॥
ந வா விசே ஷாத் ॥ 21 ॥
दर्शयति च ॥ २२ ॥
தர்சயதி ச ॥ 22 ॥
सम्भृतिद्युव्याप्त्यपि चातः ॥ २३ ॥
ஸம்ப்ருதித்யுவ்யாப்த்யபி சாத: ॥ 23 ॥
आहार्या वा न वाऽन्यत्र सम्भृत्यादिविभूतयः ॥
आहार्या ब्रह्मधर्मत्वाच्छाण्डिल्यादाववारणात् ॥ २५ ॥
असाधारणधर्माणां प्रत्यभिज्ञाऽत्र नास्त्यतः ॥
अनाहार्या ब्रह्ममान्नसम्बन्धोऽतिप्रसञ्जकः ॥ २६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
पुरुषविद्यायामिव चेतरेषामनाम्नानात् ॥ २४ ॥
சேதரே ஷாமநாம்நாநாத் ॥ 24 ॥
पुंविद्यैका विभिन्ना वा तैत्तिरीयकताण्डिनोः ॥
मरणावभृथत्वादिसाम्यादेकेति गम्यते ॥ २७ ॥
बहुना रूपभेदेन किञ्चित्साम्यस्य बाधनात् ॥
न विद्यैक्यं तैत्तिरीये ब्रह्मविद्याप्रशंसनात् ॥ २८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
वेधाद्यर्थभेदात् ॥ २५ ॥
வேதாத்யர்தபேதாத் ॥ 25 ॥
वेधमन्त्रप्रवर्ग्यादि विद्याङ्गमर्थवा न तु ॥
विद्यासंनिधिपाठेन विद्याङ्गे मन्त्रकर्मणी ॥ २९ ॥
लिङ्गेनान्यत्र मन्त्राणां वाक्येनापि च कर्मणाम् ॥
विनियोगात्संनिधिस्तु बाध्योऽतो नाङ्गता तयोः ॥ ३० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
हानौ तूपायनशब्दशेषत्वात्कुशाच्छन्दस्तुत्युपगानवत्तदुक्तम् ॥ २६ ॥
ஹாநௌ தூபாயநசப்தசே ஷத்வாத்குசாச்சந்த: ஸ்துத்யுபகாநவத்ததுக்தம் ॥ 26 ॥
उपायनमनाहार्यं हानायाऽऽह्नियतेऽथ वा ॥
अश्रुतत्वादनाक्षेपाद्विद्याभेदाच्च नाऽऽहृतिः ॥ ३१ ॥
विद्याभेदेऽप्यर्थवाद आहार्यः स्तुतिसाम्यतः ॥
हानस्य प्रत्यभिज्ञानादेकविंशादिवादवत् ॥ ३२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
विधूननं चालनं स्याद्धानं वा चालनं भवेत् ॥
दोधूयन्ते ध्वजाग्राणीत्यादौ चालनदर्शनात् ॥ ३३ ॥
हानमेव भवेद्वाक्यशेषेऽन्योपायनश्रवात् ॥
कर्त्रा न ह्यपरित्यक्तमन्यः स्वीकर्तुमर्हति ॥ ३४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
साम्पराये तर्तव्याभावात्तथा ह्यन्ये ॥ २७ ॥
ஸாம்பராயே தர்தவ்யாபாவாத்ததா ஹ்யந்யே ॥ 27 ॥
कर्मत्यागो मार्गमध्ये यदि वा मरणात्पुरा ॥
उत्तीर्य विरजां त्यागस्तथा कौषीतकीश्रुतेः ॥ ३५ ॥
कर्मप्राप्यफलाभावान्मध्ये साधनवर्जनात् ॥
ताण्डिश्रुतेः पुरा त्यागो बाध्यः कौषीतकीक्रमः ॥ ३६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
छन्दत उभयाविरोधात् ॥ २८ ॥
சந்தத உபயாவிரோதாத் ॥ 28 ॥
गतेरर्थवत्त्वमुभयथाऽन्यथा हि विरोधः ॥ २९ ॥
கதேரர்தவத்த்வமுபயதாஅந்யதா ஹி விரோத: ॥ 29 ॥
उपास्तिबोधयोर्मार्गः समो यद्वा व्यवस्थितः ॥
सम एवोत्तरो मार्ग एतयोः कर्महानवत् ॥ ३७ ॥
देशान्तरफलप्राप्त्यै युक्तो मार्ग उपास्तिषु ॥
आरोग्यवद्बोधफलं तेन मार्गो व्यवस्थितः ॥ ३८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
उपपन्नस्तल्लक्षणार्थोपलब्धेर्लोकवत् ॥ ३० ॥
உபபந்நஸ்தல்லக்ஷணார்தோபலப்தேர் லோகவத் ॥ 30 ॥
अनियमः सर्वासामविरोधः शब्दानुमानाभ्याम् ॥ ३१ ॥
அநியம: ஸர்வாஸாமவிரோத: சப்தானுமானாப்யாம் ॥ 31 ॥
मार्गः श्रुतस्थलेष्वेव सर्वोपास्तिषु वा भवेत् ॥
श्रुतेष्वेव प्रकरणाद्विःपाठोऽस्य वृथाऽन्यथा ॥ ३९ ॥
प्रोक्तो विद्यान्तरे मार्गो ये चेम इति वाक्यतः ॥
तेन बाध्यं प्रकरणं द्विःपाठश्चिन्तनाय हि ॥ ४० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
यावदधिकारमवस्थितिराधिकारिकाणाम् ॥ ३२ ॥
யாவததி காரமவஸ்திதிராதிகாரிகாணாம் ॥ 32 ॥
ब्रह्मतत्त्वविदां मुक्तिः पाक्षिकी नियताऽथवा ॥
पाक्षिक्यपान्तरतमः प्रभृतेर्जन्मकीर्तनात् ॥ ४१ ॥
नानादेहोपभोक्तव्यमीशोपास्तिफलं बुधाः ॥
भुक्त्वाऽधिकारिपुरुषा मुच्यन्ते नियता ततः ॥ ४२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अक्षरधियां त्ववरोधः सामान्यतद्भावाभ्यामौपसदवत्तदुक्तम् ॥ ३३ ॥
அக்ஷரதியாம் த்வவரோத: ஸாமாந்யதத் பாவாப்யா மௌபஸத வத்தது;க்தம் ॥ 33 ॥
निषेधानामसंहारः संहारो वा न संहृतिः ॥
आनन्दादिवदात्मत्वं नैषां सम्भाव्यते यतः ॥ ४३ ॥
श्रुतानामाहृतानां च निषेधानां समा यतः ॥
आत्मलक्षणता तस्माद्दार्ढ्यायास्तूपसंहृतिः ॥ ४४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
इयदामननात् ॥ ३४ ॥
இயதாமநநாத் ॥ 34 ॥
पिबन्तौ द्वा सुपर्णेति द्वे विद्ये अथवैकता ॥
भोक्तारौ भोक्त्रभोक्ताराविति विद्ये उभे इमे ॥ ४५ ॥
पिबन्तौ भोक्त्रभोक्तारावित्युक्तं हि समन्वये ॥
इयत्ताप्रत्यभिज्ञानाद्विद्यैका मन्त्रयोर्द्वयोः ॥ ४६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अन्तरा भूतग्रामवत्स्वात्मनः ॥ ३५ ॥
அந்தரா பூதக்ராமவத்ஸ்வாத்மன: ॥ 35 ॥
विद्याभेदोऽथ विद्यैक्यं स्यादुषस्तकहोलयोः ॥
समानस्य द्विराम्नानाद्विद्याभेदः प्रतीयते ॥ ४७ ॥
सर्वान्तरत्वमुभयोरस्ति विद्यैकता ततः ॥
शङ्काविशेषनुत्यै द्विःपाठस्तत्त्वमसीतिवत् ॥ ४८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अन्यथा भेदानुपपत्तिरिति चेन्नोपदेशान्तरवत् ॥ ३६ ॥
அந்யதா பேதாநுபபத்திரிதி சேந்நோபதேசாந்தரவத் ॥ 36 ॥
व्यतिहारो विशिंषन्ति हीतरवत् ॥ ३७ ॥
வ்யதிஹாரோ விசிம்ஷந்தி ஹீதரவத் ॥ 37 ॥
व्यतिहारे स्वात्मरव्योरेकधा धीरुत द्विधा ॥
वस्त्वैक्यादेकधैक्यस्य दार्ढ्याय व्यतिहारगीः ॥ ४९ ॥
ऐक्येऽपि व्यतिहारोक्त्या धीर्द्वेधेशस्य जीवता ॥
युक्तोपास्त्यै वाचनिकी मूर्तिवद्दार्ढ्यमार्थिकम् ॥ ५० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
सैव हि सत्यादयः ॥ ३८ ॥
ஸைவ ஹி ஸத்த்யாதய: ॥ 38 ॥
द्वे सत्यविद्ये एका वा यक्षरव्यादिवाक्ययोः ॥
फलभेदादुभे लोकजयात्पापहतेः पृथक् ॥ ५१ ॥
प्रकृताकर्षणादेका पापघातोऽङ्गधीफलम् ॥
अर्थवादोऽथवा मुख्यो युक्तोऽधिकृतकल्पकः ॥ ५२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
कामादीतरत्र तत्र चायतनादिभ्यः ॥ ३९ ॥
காமாதீதரத்ர தத்ர சாஆயதநாதிப்4ய: ॥ 39 ॥
असंहृतिः संहृतिर्वा व्योम्नोर्दहरहार्दयोः ॥
उपास्यज्ञेयभेदेन तद्गुणानामसंहृतिः ॥ ५३ ॥
उपास्त्यै क्वचिदन्यत्र स्तुतये चास्तु संहृतिः ॥
दहराकाश आत्मैव हृदाकाशोऽपि नेतरः ॥ ५४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
आदरादलोपः ॥ ४० ॥
ஆதராதலோப: ॥ 40 ॥
न लुप्यते लुप्यते वा प्राणाहुतिरभोजने ॥
न लुप्यतेऽतिथेः पूर्वं भुञ्जीतेत्यादरोक्तितः ॥ ५५ ॥
भुज्यर्थान्नोपजीवित्वात्तल्लोपे लोप इष्यते ॥
भुक्तिपक्षे पूर्वभुक्तावादरोऽप्युपपद्यते ॥ ५६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
उपस्थितेऽतस्तद्वचनात् ॥ ४१ ॥
உபஸ்திதேஅதஸ்தத்வசநாத் ॥ 41 ॥
तन्निर्धारणानियमस्तद्दृष्टेः पृथग्घ्यप्रतिबन्धः फलम् ॥ ४२ ॥
தந்நிர்தாரணாநியமஸ்தத்த்ருஷ்டே: ப்ருதக்க்யப்ரதிபந்த: பலம் ॥ 42 ॥
नित्या अङ्गावबद्धाः स्युः कर्मस्वनियता उत ॥
पर्णवत्क्रतुसम्बन्धो वाक्यान्नित्यास्ततो मताः ॥ ५७ ॥
पृथक्फलश्रुतेर्नैता नित्या गोदोहनादिवत् ॥
उभौ कुरुत इत्युक्तं कर्मोपास्यनुपासिनोः ॥ ५८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
प्रदानवदेव तदुक्तम् ॥ ४३ ॥
ப்ரதாநவதேவ ததுக்தம் ॥ 43 ॥
एकीकृत्य पृथग्वा स्याद्वायुप्राणानुचिन्तनम् ॥
तत्त्वाभेदात्तयोरेकीकरणेनानुचिन्तनम् ॥ ५९ ॥
अवस्थाभेदतोऽध्यात्ममधिदैवं पृथक् श्रुतेः ॥
प्रयोगभेदो राजादिगुणकेन्द्रप्रदानवत् ॥ ६० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
लिङ्गभूयस्त्वात्तद्धि बलीयस्तदपि ॥ ४४ ॥
லிங்கபூயஸ்த்வாத்தத்தி பலீயஸ்ததபி ॥ 44 ॥
कर्मशेषाः स्वतन्त्रा वा मनश्चित्प्रमुखाग्नयः ॥
कर्मशेषाः प्रकरणाल्लिङ्गं त्वन्यार्थदर्शनम् ॥ ६१ ॥
उन्नेयविधिगाल्लिङ्गादेव श्रुत्या च वाक्यतः ॥
बाध्यं प्रकरणं तस्मात्स्वतन्त्रं वह्निचिन्तनम् ॥ ६२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
पूर्वविकल्पः प्रकरणात्स्यात्क्रिया मानसवत् ॥ ४५ ॥
பூர்வவிகல்ப: ப்ரகரணாத் ஸ்யாத் க்ரியா மானஸவத் ॥ 45 ॥
अतिदेशाच्च ॥ ४६ ॥
அதிதேசாச்ச ॥ 46 ॥
विद्यैव तु निर्धारणात् ॥ ४७ ॥
வித்3யைவ து நிர்தா4ரணாத் ॥ 47 ॥
दर्शनाच्च ॥ ४८ ॥
தார்சநாச்ச ॥ 48 ॥
श्रुत्यादिबलीयस्त्वाच्च न बाधः ॥ ४९ ॥
ச்ருத்யாதிபலீயஸ்த்வாச்ச ந பாத: ॥ 49 ॥
अनुबन्धादिभ्यः प्रज्ञान्तरपृथक्त्ववद्दृष्टश्च तदुक्तम् ॥ ५० ॥
அனுபந்தாதிப்புய: ப்ரஜ்ஞாந்தரப்ருதக்த்வ வத்த்ருஷ்டச்ச ததுக்தம் ॥ 50 ॥
न सामान्यादप्युपलब्धेर्मृत्युवन्न हि लोकापत्तिः ॥ ५१ ॥
ந ஸாமாந்யாதப்யுபலப்தேர்ம்ருத்யு வந்நஹி லோகாபத்தி ॥ 51 ॥
परेण च शब्दस्य ताद्विध्यं भूयस्त्वात्त्वनुबन्धः ॥ ५२ ॥
பரேண ச சப்தஸ்ய தாத் வித்4யம் பூயஸ்த்வாத்த்வனுபந்த: ॥ 52 ॥
एक आत्मनः शरीरे भावात् ॥ ५३ ॥
ஏக ஆத்மந: சரீரே பாவாத் ॥ 53 ॥
आत्मा देहस्तदन्यो वा चैतन्यं मदशक्तिवत् ॥
भूतमेलनजं देहे नान्यत्राऽऽत्मा वपुस्ततः ॥ ६३ ॥
भूतोपलब्धिर्भूतेभ्यो विभिन्ना विषयित्वतः ॥
सैवाऽऽत्मा भौतिकाद्देहादन्योऽसौ परलोकभाक् ॥ ६४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
व्यतिरेकस्तद्भावाभावित्वान्न तूपलब्धिवत् ॥ ५४ ॥
வ்யதிரேகஸ்தத்பாவாபாவித்வாந்நதூ பலப்திவத் ॥ 54 ॥
अङ्गावबद्धास्तु न शाखासु हि प्रतिवेदम् ॥ ५५ ॥
அங்காவபத்தாஸ்து ந சாகாஸு ஹி ப்ரதிவேதம் ॥ 55 ॥
उक्थादिधीः स्वशाखाङ्गेष्वेवान्यत्रापि वा भवेत् ॥
सांनिध्यात्स्वस्वशाखाङ्गेष्वेवासौ व्यवतिष्टते ॥ ६५ ॥
उक्थोद्गीथादिसामान्यं तत्तच्छब्दैः प्रतीयते ॥
श्रुत्या च संनिधेर्बाधस्ततोऽन्यत्रापि यात्यसौ ॥ ६६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
मन्त्रादिवद्वाऽविरोधः ॥ ५६ ॥
மந்த்ராதிவத்வாஅவிரோத: ॥ 56 ॥
भूम्नः क्रतुवज्ज्यायस्त्वं तथा हि दर्शयति ॥ ५७ ॥
பூம்ந: க்ரதுவஜ்ஜயாயஸ்த்வம் ததா ஹி தர்சயதி ॥ 57 ॥
ध्येयो वैश्वानराशोऽपि ध्यातव्यः कृत्स्न एव वा ॥
अंशेषूपास्तिफलयोरुक्तेरस्त्यंशधीरपि ॥ ६७ ॥
उपक्रमावसानाभ्यां समस्तस्यैव चिन्तनम् ॥
अंशोपास्तिफले स्तुत्यै प्रत्येकोपास्तिनिन्दनात् ॥ ६८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
नाना शब्दादिभेदात् ॥ ५८ ॥
நாநா சப்தாதிபேதாத் ॥ 58 ॥
न भिन्ना उत भिद्यन्ते शाण्डिल्यदहरादयः ॥
समस्तोपासनश्रैष्ठ्याद्ब्रह्मैक्यादप्यभिन्नता ॥ ६९ ॥
कृत्स्नोपास्तेरशक्यत्वाद्गुणैर्ब्रह्म पृथक्लृतम् ॥
दहरादीनि भिद्यन्ते पृथक्पृथगुपक्रमात् ॥ ७० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
विकल्पोऽविशिष्टफलत्वात् ॥ ५९ ॥
விகல்போஅவிசிஷ்டபலத்வாத் ॥ 59 ॥
अहङ्ग्रहेष्वनियमो विकल्पनियमोऽथवा ॥
नियामकस्याभावेन याथाकाम्यं प्रतीयताम् ॥ ७१ ॥
ईशसाक्षात्कृतेस्त्वेकविद्ययैव प्रसिद्धितः ॥
अन्यानर्थक्यविक्षेपौ विकल्पस्य नियामकौ ॥ ७२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
काम्यास्तु यथाकामं समुच्चीयेरन्न वा पूर्वहेत्वभावात् ॥ ६० ॥
காம்யாஸ்து யதாகாமம் ஸமுச்சீயேரந்ந வா பூர்வஹேத்வ பாவாத் ॥ 60 ॥
प्रतीकेषु विकल्पः स्याद्याथाकाम्येन वा मतिः ॥
अहङ्ग्रहेष्विवैतेषु साक्षात्कृत्यै विकल्पनम् ॥ ७३ ॥
देवो भूत्वेतिवन्नात्र काचित्साक्षात्कृतौ मितिः ॥
याथाकाम्यमतोऽमीषां समुच्चयविकल्पयोः ॥ ७४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अङ्गेषु यथाश्रयभावः ॥ ६१ ॥
அங்கே ஷு யதாஷ்ரயபா,வ: ॥ 61 ॥
समुच्चयोऽङ्गबद्धेषु याथाकाम्येन वा मतिः ॥
समुच्चितत्वादङ्गानां तद्बद्धेषु समुच्चयः ॥ ७५ ॥
ग्नहं गृहीत्वा स्तोत्रस्याऽऽरम्भ इत्यादिवन्नहि ॥
श्रूयते सहभावोऽत्र याथाकाम्यं ततो भवेत् ॥ ७६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
शिष्टेश्च ॥ ६२ ॥
சிஷ்டேச்ச ॥ 62 ॥
समाहारात् ॥ ६३ ॥
ஸமாஹாராத் ॥ 63 ॥
गुणसाधारण्यश्रुतेश्च ॥ ६४ ॥
குணஸாதாரண்யச்ருதேச்ச ॥ 64 ॥
न वा तत्सहभावाश्रुतेः ॥ ६५ ॥
ந வா தத்ஸஹபாவாச்ருதே: ॥ 65 ॥
दर्शनाच्च ॥ ६६ ॥
தார்சநாச்ச ॥ 66 ॥
इति श्रीमत्परमहंसपरिव्राजकाचार्यस्य श्रीगोविन्दभगवत्पूज्यपादशिष्यस्य
श्रीमच्छङ्करभगवतः कृतौ शारीरकमीमांसासूत्रभाष्ये तृतीयाध्यायस्य तृतीयः पादः ॥
पुरुषार्थोऽतः शब्दादिति बादरायणः ॥ १ ॥
புருஷார்தோத: சப்தாதிதி பாதராயண: ॥ 1 ॥
क्रत्वर्थमात्मविज्ञानं स्वतन्त्रं वाऽऽत्मनो यतः ॥
देहातिरेकमज्ञात्वा न कुर्यात्क्रतुगं ततः ॥ १ ॥
नाद्वैतधीः कर्महेतुर्हन्ति प्रत्युत कर्म सा ॥
आचारो लोकसङ्ग्राही स्वतन्त्रा ब्रह्मधीस्ततः ॥ २ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
शेषत्वात्पुरुषार्थवादो यथान्येष्विति जैमिनिः ॥ २ ॥
சே ஷத்வாத்புருஷார்தவாதோ யதாஅந்யேஷ்விதி ஜைமிதி: ॥ 2 ॥
आचारदर्शनात् ॥ ३ ॥
ஆசாரதர்சநாத் ॥ 3 ॥
तच्छ्रुतेः ॥ ४ ॥
தச்ச்ருதே ॥ 4 ॥
समन्वारम्भणात् ॥ ५ ॥
ஸமந்வாரம்பணாத் ॥ 5 ॥
तद्वतो विधानात् ॥ ६ ॥
தத்வதோ விதாநாத் ॥ 6 ॥
नियमाच्च ॥ ७ ॥
நியமாச்ச ॥ 7 ॥
अधिकोपदेशात्तु बादरायणस्यैवं तद्दर्शनात् ॥ ८ ॥
அதிகோபதேசாத்து பாதராயணஸ்யைவம் தத்தார்சநாத் ॥ 8 ॥
तुल्यं तु दर्शनम् ॥ ९ ॥
துல்யம் து தர்சநம் ॥ 9 ॥
असार्वत्रिकी ॥ १० ॥
அஸார்வத்ரிகீ ॥ 10 ॥
विभागः शतवत् ॥ ११ ॥
விபாக: சதவத் ॥ 11 ॥
अध्ययनमात्रवतः ॥ १२ ॥
அத்யயநமாத்ரவத: ॥ 12 ॥
नाविशेषात् ॥ १३ ॥
நாவிசே ஷாத் ॥ 13 ॥
स्तुतयेऽनुमतिर्वा ॥ १४ ॥
ஸ்துதயேஅனுமதிர்வா ॥ 14 ॥
कामकारेण चैके ॥ १५ ॥
காமகாரேண சைகே ॥ 15 ॥
उपमर्दं च ॥ १६ ॥
உபமர்தம் ச ॥ 16 ॥
ऊर्ध्वरेतःसु च शब्दे हि ॥ १७ ॥
ஊர்த்வரேத: ஸு ச சப்தே ஹி ॥ 17 ॥
परामर्शं जैमिनिरचोदना चापवदति हि ॥ १८ ॥
பராமர்சம் ஜைமினிரசோதநா சாபவததி ஹி ॥ 18 ॥
नास्त्यूर्ध्वरेताः किंवाऽस्ति नास्त्यसावविधानतः ॥
वीरघातो विधेः क्लृप्तावन्धपङ्ग्वादिगा स्मृतिः ॥ ३ ॥
अस्त्यपूर्वविधेः क्लृप्तेर्वीरहाऽनग्निको गृही ॥
अन्धादेः पृथगुक्तत्वात्स्वस्थानां श्रूयते विधिः ॥ ४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
लोककाम्याश्रमी ब्रह्मनिष्ठामर्हति वा न वा ॥
यथावकाशं ब्रह्मैष ज्ञातुमर्हत्यवारणात् ॥ ५ ॥
अनन्यचित्तता ब्रह्मनिष्ठाऽसौ कर्मठे कथम् ॥
कर्मत्यागी ततो ब्रह्मनिष्ठामर्हति नेतरः ॥ ६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अनुष्ठेयं बादरायणः साम्यश्रुतेः ॥ १९ ॥
அனுஷ்டேயம் பாதராயண: ஸாம்யச்ருதே: ॥ 19 ॥
विधिर्वा धारणवत् ॥ २० ॥
விதிர்வா தாரணவத் ॥ 20 ॥
स्तुतिमात्रमुपादानादिति चेन्नापूर्वत्वात् ॥ २१ ॥
ஸ்துதிமாத்ரமுபாதாநாதிதி சேந்நாபூர்வத்வாத் ॥ 21 ॥
स्तोत्रंं रसतमत्वादि ध्येयं वा गुणवर्णनात् ॥
जुहूरादित्य इत्यादाविव कर्माङ्गसंस्तुतिः ॥ ७ ॥
भिन्नप्रकरणस्थत्वान्नाङ्गविध्येकवाक्यता ॥
उपासीतेतिविध्युक्तेर्ध्येयं रसतमादिकम् ॥ ८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
भावशब्दाच्च ॥ २२ ॥
பாவசப்தாச்ச ॥ 22 ॥
पारिप्लवार्था इति चेन्न विशेषितत्वात् ॥ २३ ॥
பாரிப்லவார்தா இதி சேந்ந விசேஷிதத்வாத் ॥ 23 ॥
पारिप्लवार्थमाख्यानं किंवा विद्यास्तुतिस्तुतेः ॥
ज्यायोऽनुष्ठानशेषत्वं तेन पारिप्लवार्थता ॥ ९ ॥
मनुर्वैवस्वतो राजेत्येवं तत्र विशेषणात् ॥
अत्र विद्यैकवाक्यत्वभावाद्विद्यास्तुतिर्भवेत् ॥ १० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
तथा चैकवाक्यतोपबन्धात् ॥ २४ ॥
ததா சைகவாயதோபபந்தாத் ॥ 24 ॥
अत एव चाग्नीन्धनाद्यनपेक्षा ॥ २५ ॥
அத ஏவ சாக்நீந்தநாத்யநபேக்ஷ ॥ 25 ॥
आत्मबोधः फले कर्मापेक्षो नो वा, ह्यपेक्षते ॥
अङ्गिनोऽङ्गेष्वपेक्षायाः प्रयाजादिषु दर्शनात् ॥ ११ ॥
अविद्यातमसोर्ध्वस्तौ दृष्टं हि ज्ञानदीपयोः ॥
नैरपेक्ष्यं ततोऽत्रापि विद्या कर्मानपेक्षिणी ॥ १२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
सर्वापेक्षा च यज्ञादिश्रुतेरश्ववत् ॥ २६ ॥
ஸர்வாபேக்ஷா ச யஜ்ஞாதிச்ருதேரச்வவத் ॥ 26 ॥
उत्पत्तावनपेक्षेयमुत कर्माण्यपेक्षते ॥
फले यथाऽनपेक्षैवमुत्पत्तावनपेक्षता ॥ १३ ॥
यज्ञशान्त्यादिसापेक्षं विद्याजन्म श्रुतिद्वयात् ॥
हलेऽनपेक्षितोऽप्यश्वो रथे यद्वदपेक्ष्यते ॥ १४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
शमदमाद्युपेतः स्यात्तथापि तु तद्विधेस्तदङ्गतया तेषामवश्यानुष्ठेयत्वात् ॥ २७ ॥
சமதமமாத்யுபேத: ஸ்யாத்ததாஅபி து தத்விதேஸ்ததங்கதயா தே ஷாமவச்யா நுஷ்டேயத்வாத் ॥ 27 ॥
सर्वान्नानुमतिश्च प्राणात्यये तद्दर्शनात् ॥ २८ ॥
ஸர்வான்னானுமதிச்ச ப்ராணாத்யயே தத்தர்சநாத் ॥ 28 ॥
सर्वाशनविधिः प्राणविदोऽनुज्ञाऽथवाऽऽपदि ॥
अपूर्वत्वेन सर्वान्नभुक्तिर्ध्यातुर्विधीयते ॥ १५ ॥
श्वाद्यन्नभोजनाशक्तेः शास्त्राच्चाभोज्यवारणात् ॥
आपदि प्राणरक्षार्थमेवानुज्ञायतेऽखिलम् ॥ १६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अबाधाच्च ॥ २९ ॥
அபாதாச்ச ॥ 29 ॥
अपि च स्मर्यते ॥ ३० ॥
அபிச ஸ்மர்யதே ॥ 30 ॥
शब्दश्चातोऽकामकारे ॥ ३१ ॥
சப்தச்சாதோஅகாமகாரே ॥ 31 ॥
विहितत्वाच्चाश्रमकर्मापि ॥ ३२ ॥
விஹிதத்வாச்சஆச்ரமகர்மாபி ॥ 32 ॥
विद्यार्थमाश्रमार्थं च द्विः प्रयोगोऽथवा सकृत् ॥
प्रयोजनविभेदेन प्रयोगोऽपि विभिद्यते ॥ १७ ॥
श्राद्धार्थभुक्त्या तृप्तिः स्याद्विद्यार्थेनाऽऽश्रमस्तथा ॥
अनित्यनित्यसंयोग उक्तिभ्यां खादिरे मतः ॥ १८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
सहकारित्वेन च ॥ ३३ ॥
ஸஹகாரித்வேந ச ॥ 33 ॥
सर्वथापि त एवोभयलिङ्गात् ॥ ३४ ॥
ஸர்வதாஅபி த ஏவோபயலிங்காத் ॥ 34 ॥
अनभिभवं च दर्शयति ॥ ३५ ॥
அநபிபவம் ச தர்சயதி ॥ 35 ॥
अन्तरा चापि तु तद्दृष्टेः ॥ ३६ ॥
அந்தரா சாபி து தத்த்ருஷ்டே: ॥ 36 ॥
नास्त्यनाश्रमिणो ज्ञानमस्ति वा नैव विद्यते ॥
धीशुद्ध्यर्थाश्रमित्वस्य ज्ञानहेतोरभावतः ॥ १९ ॥
अस्त्येव सर्वसम्बन्धिजपादेश्चित्तशुद्धितः ॥
श्रुता हि विद्या रैक्वादेराश्रमे त्वतिशुद्धता ॥ २० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
अपि च स्मर्यते ॥ ३७ ॥
அபி ச ஸ்மர்யதே ॥ 37 ॥
विशेषानुग्रहश्च ॥ ३८ ॥
விசே ஷாநுக்ரஹாச்ச ॥ 38 ॥
अतस्त्वितरज्ज्यायो लिङ्गाच्च ॥ ३९ ॥
அதஸ்த்விதரஜ்ஜ்யாயோ லிங்காச்ச ॥ 39 ॥
तद्भूतस्य तु नातद्भावो जैमिनेरपि नियमातद्रूपाभावेभ्यः ॥ ४० ॥
தத்3பூதஸ்ய து நாதத்பாவோ ஜைமிநேரபி நியமாதத்ரூ பாபாவேப்புய: ॥ 40 ॥
अवरोहोऽस्त्याश्रमाणां न वा, रागात्स विद्यते ॥
पूर्वधर्मश्रद्धया वा यथाऽऽरोहस्तथैच्छिकः ॥ २१ ॥
रागस्यातिनिषिद्धत्वाद्विहितस्यैव धर्मतः ॥
आरोहनियमोक्त्यादेर्नावरोहोऽस्त्यशास्त्रतः ॥ २२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
न चाधिकारिकमपि पतनानुमानात्तदयोगात् ॥ ४१ ॥
நசாஆதிகாரிகமபி பதநாநுமாநாத்ததயோகாத் ॥ 41 ॥
भ्रष्टोर्ध्वरेतसो नास्ति प्रायश्चित्तमथास्ति वा ॥
अदर्शनोक्तेर्नास्त्येव व्रतिनो गर्दभः पशुः ॥ २३ ॥
उपपातकमेवैतद् व्रतिनो मधुमांसवत् ॥
प्रायश्चित्ताच्च संस्काराच्छुद्धिर्यत्नपरं वचः ॥ २४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
उपपूर्वमपि त्वेके भावमशनवत्तदुक्तम् ॥ ४२ ॥
உபபூர்வமபி த்வேகே பாவமசனவத்ததுதிக்தம் ॥ 42 ॥
बहिस्तूभयथापि स्मृतेराचाराच्च ॥ ४३ ॥
பஹிஸ்தூபயதாஅபி ஸ்ம்ருதேராசாராச்ச ॥ 43 ॥
शुद्धः शिष्टैरुपादेयस्त्याज्यो वा दोषहानितः ॥
उपादेयोऽन्यथा शुद्धिः प्रायश्चित्तकृता वृथा ॥ २५ ॥
आमुष्मिक्येव शुद्धिः स्यात्ततः शिष्टास्त्यजन्ति तम् ॥
प्रायश्चित्तादृष्टिवाक्यादशुद्धिस्त्वैहिकीष्यते ॥ २६ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
स्वामिनः फलश्रुतेरित्यात्रेयः ॥ ४४ ॥
ஸ்வாமிந: பலச்ருதேரித்யாத்ரேய: ॥ 44 ॥
अङ्गध्यानं याजमानमार्त्विजं वा यतः फलम् ॥
ध्यातुरेव श्रुतं तस्माद्याजमानमुपासनम् ॥ २७ ॥
ब्रूयादेवंविदुद्गातेत्यार्त्विजत्वं स्फुटं श्रुतम् ॥
क्रीतत्वादृत्विजस्तेन कृतं स्वामिकृतं भवेत् ॥ २८ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
आर्त्विज्यमित्यौडुलोमिस्तस्मै हि परिक्रीयते ॥ ४५ ॥
ஆர்த்விஜ்யமித்யெளடுலோமிஸ்தஸ்மை ஹி பரிக்ரீயதே ॥ 45 ॥
श्रुतेश्च ॥ ४६ ॥
ச்ருதேச்ச ॥ 46 ॥
सहकार्यन्तरविधिः पक्षेण तृतीयं तद्वतो विध्यादिवत् ॥ ४७ ॥
ஸஹகார்யந்தரவிதி பக்ஷேண த்ரீதீயம் தத்த்வதோ வித்யாதிவத் ॥ 47 ॥
अविधेयं विधेयं वा मौनं तन्न विधीयते ॥
प्राप्तं पाण्डित्यतो मौनं ज्ञानवाच्युभयं यतः ॥ २९ ॥
निरन्तरज्ञाननिष्ठा मौनं पाण्डित्यतः पृथक् ॥
विधेयं तद्भेददृष्टिप्राबल्ये तन्निवृत्तये ॥ ३० ॥
--वैयासिकन्यायमाला
कृत्स्नभावात्तु गृहिणोपसंहारः ॥ ४८ ॥
க்ருத்ஸ்நபாவாத்து க்ருஹிணோபஸம்ஹார: ॥ 48 ॥
मौनवदितरेषामप्युपदेशात् ॥ ४९ ॥
மௌநவதி தரே ஷாமப்யுபதேசாத் ॥ 49 ॥
अनाविष्कुर्वन्नन्वयात् ॥ ५० ॥
அநாவிஷ்குர்வந்நந்வயாத் ॥ 50 ॥
बाल्यं वयः कामचारो धीशुद्धिर्वा प्रसिद्धितः ॥
वयस्तस्याविधेयत्वे कामचारोऽस्तु नेतरा ॥ ३१ ॥
मननस्योपयुक्तत्वाद्भावशुद्धिर्विवक्षिता ॥
अत्यन्तानुपयोगित्वाद्विरुद्धत्वाच्च न द्वयम् ॥ ३२ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
ऐहिकमप्यप्रस्तुतप्रतिबन्धे तद्दर्शनात् ॥ ५१ ॥
ஐஹிகமப்யப்ரஸ்துதப்ரதிபழந்தே தத்தர்சநாத் ॥ 51 ॥
इहैव नियतं ज्ञानं पाक्षिकं वा, नियम्यते ॥
तथाऽभिसन्धेर्यज्ञादिः क्षीणां विविदिषाजनौ ॥ ३३ ॥
असति प्रतिबन्धेऽत्र ज्ञानं जन्मान्तरेऽन्यथा ॥
श्रवणायेत्यादिशास्त्राद्वामदेवोद्भवादपि ॥ ३४ ॥
--वैयासिकन्यायमाला
एवं मुक्तिफलानियमस्तदवस्थावधृतेस्तदवस्थावधृतेः ॥ ५२ ॥
ஏவம் முக்திபலாநியமஸ்ததவஸ்தாவத் த்ருதேஸ்ததவஸ்தாவத்ருதே: ॥ 52 ॥
मुक्तिः सातिशया नो वा फलत्वाद्ब्रह्मलोकवत् ॥
स्वर्गवच्च नृभेदेन मुक्तिः सातिशयैव हि ॥ ३५ ॥
ब्रह्मैव मुक्तिर्न ब्रह्म क्वचित्सातिशयं श्रुतम् ॥
अत एकविधा मुक्तिर्वेधसो मनुजस्य च ॥ ३६ ॥
--வையாஸிக ந்யாயமாலா
इति श्रीमत्परमहंसपरिव्राजकाचार्यस्य श्रीगोविन्दभगवत्पूज्यपादशिष्यस्य
श्रीमच्छङ्करभगवतः कृतौ शारीरकमीमांसासूत्रभाष्ये
तृतीयोऽध्यायः ॥